Komt een medewerker
bij de dokter ....
Zomaar een oude column, maar altijd nog even actueel:
Tussen dé zorg en hét werk botert het niet zo. Tenminste: dat zeggen 'ze'. U weet wel: 'ze' van het beleid, 'ze' van die rapporten. Persoonlijk heb ik daar in mijn eigen beroepspraktijk als bedrijfsarts eigenlijk helemaal geen last van. Ik heb - op een heel grote uitzondering na - goede en prettige contacten met huisartsen, fysio's, maatschappelijk werkers en psychologen. Altijd al gehad.
Goed functionerend doorverwijs netwerk
Daarnaast heb ik een uitgebreid netwerk, waarnaar ik snel en effectief kan door verwijzen. Onder de telefoonknoop zitten - eens even kijken: een cardioloog, vier heel goede arbeidsdeskundigen, meerdere psychiaters, paar bedrijfsmaatschappelijk werkers, twee bekwame sport fysio's, verschillende orthopaeden, drie doortastende schuldhulpverleners, een stel slimme mediators, psychotherapeuten van allerlei pluimage, en achtergronden, een hele goede internist, een aardige en altijd attente longarts, ervaren coaches en aantal doorpakkende loopbaan begeleiders.
Oplossing op voorraad
Komt er een (mede)werker bij de dokter dan ... weeg en filter ik de (niet altijd medische) klacht en/of het probleem, ga actief op zoek de vraag achter de vraag en verwijs - indien nodig - door.
En voor elk probleem wel een oplossing op voorraad. Mij zult u dus niet snel over de gebrekkige samenwerking tussen dé zorg en hét werk horen klagen. Integendeel. Het is een stuk beter als tien, twintig jaar geleden.
Iedereen snapt - ook uit eigen ervaring- dat iemand die werkt beter af is.
Maar toch... er valt veel te verbeteren.
En voor elk probleem wel een oplossing op voorraad. Mij zult u dus niet snel over de gebrekkige samenwerking tussen dé zorg en hét werk horen klagen. Integendeel. Het is een stuk beter als tien, twintig jaar geleden.
Iedereen snapt - ook uit eigen ervaring- dat iemand die werkt beter af is.
Maar toch... er valt veel te verbeteren.
Zeven praktische tips
Komt er een 'medewerker' bij U op het spreekuur dan ...... zomaar
wat praktische tips:
Tip 1: Vraag (gewoon
eens) naar het werk. Dat kan met behulp van de volgende vier vragen - heel
simpel:
1. Wat
voor werk doet U ?
2. hangen
de (huidige) medische klachten met het werk samen ?
3. heeft
de (huidige) behandeling effect op het uitoefenen van Uw functie
4. hebt
U een beetje plezier in het werk ?
De meeste patiënten werken vier, acht soms twaalf uur per
dag. Dus wát iemand doet - voor de klas staat, verpleegkundig of schoonmaakwerk
verricht, bouwvakker, chauffeur , of winkelbediende is, binnen of buiten werkt,
het licht of juist zwaar werk is, druk of rustig - dat maakt allemaal
behoorlijk veel uit. Zowel op het beloop van de klachten, als op het effect van
de behandeling, maar óók op een soepele werkhervatting. O ja, en wat te denken
van de mogelijke wisselwerking van gebruikte medicatie en het werk. Ach: in
twee minuten tijd weet U zoveel meer.
Tip 2: Praat erover
op het werk. Stel er zijn er klachten van/met/op/door het werk. Adviseer de
patiënt dan om daarover op het werk te gaan praten. Het werk is namelijk de
levenslijn waar alles over loopt. Bijna iedereen heeft een baas, een leidinggevende,
een manager en/of voorman. En die zijn er juist speciaal voor dit soort zaken.
Dat is hun taak/baan namelijk. Het is verder goed te weten dat elk wat groter
bedrijf een preventie medewerker heeft die juist bij wat ingewikkelder
problematiek naar oplossingen zoekt. Komen die er niet uit dan is er nog altijd
de bedrijfsarts als last resort.
Tip 3: Geef een
visite kaartje mee met telefoonnummer én vooral email adres - dat
vergemakkelijkt de communicatie namelijk enorm. Persoonlijk geeft ik altijd
vier kaartjes aan mijn patiënten mee: één voor betrokkene zelf, één voor de
leidinggevende, één voor de huisarts en één voor fysio/maatschappelijk
werker/psycholoog.
Tip 4: Hou eigen werk
dossier bij - adviseer de patiënten hun eigen werk en gezondheid dossier
aan te leggen en hun eigen reïntegratie plan bij te houden. Dat geeft structuur
en houvast.
Tip 5: De schijf van
vijf voor duurzame inzetbaarheid. Gezondheid is niet de enigste factor om
lekker lang te kunnen werken. Want naast gezondheid spelen organisatie,
ontwikkeling, betrokkenheid en loopbaanontwikkeling mee om plezier in het werk
te houden. Check de schijf van vijf van duurzame inzetbaarheid eens.
Tip 6: Kijk eens op
www.beroepsziekten.nl. Geen idee wat een functie/vak inhoudt en of je daar
klachten van kunt krijgen ? Check dan eens de site van Nederlands Centrum Voor
Beroepsziekten (NCVB) met een beroepen index én de risico's per beroep en per
branche
Tip 7: Zin in werk - Veel
mensen hebben echt zin in werk. Geïnteresseerd naar hun drijfveren ? Volg dan
de wekelijkse serie Zin in werk in de zaterdag bijlage Letter en Geest van het
dagblad Trouw. Of lees het boek Zin in Werk of het erg aardige interview Zin
moet je maken van de huidige Denker des Vaderland René Gude.
Dus met wat extra inzicht, meer grip en daardoor wellicht een
beter resultaat. Best simpel eigenlijk, toch ?
link:
1. schijf van vijf
http://denieuwebedrijfsarts.blogspot.nl/2013/03/duurzame-inzetbaarheid-de-schijf-van.html
2. NCVB
http://www.beroepsziekten.nl/
3. Zin in werk
http://www.zininwerk.info/index.php/het-boek-in-beeld
4. interview René Gude - zin moet je maken
http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3546922/2013/11/18/Zin-moet-je-maken.dhtml
Geen opmerkingen:
Een reactie posten