woensdag 2 september 2015

Komt een medewerker bij de dokter ....


Komt een medewerker bij de dokter ....
Zomaar een oude column, maar altijd nog even actueel:


Tussen dé zorg en hét werk botert het niet zo. Tenminste: dat zeggen 'ze'. U weet wel:  'ze' van het beleid, 'ze' van die rapporten. Persoonlijk heb ik daar in mijn eigen beroepspraktijk als bedrijfsarts eigenlijk helemaal geen last van. Ik heb - op een heel grote uitzondering na -  goede en prettige contacten met huisartsen, fysio's, maatschappelijk werkers en psychologen. Altijd al gehad.

Goed functionerend doorverwijs netwerk

Daarnaast heb ik een uitgebreid netwerk, waarnaar ik snel en effectief  kan door verwijzen. Onder de telefoonknoop zitten - eens even kijken: een cardioloog, vier heel goede arbeidsdeskundigen,  meerdere psychiaters, paar bedrijfsmaatschappelijk werkers, twee bekwame sport fysio's, verschillende orthopaeden, drie doortastende schuldhulpverleners, een stel slimme mediators,  psychotherapeuten van allerlei pluimage, en achtergronden, een hele goede internist, een aardige en altijd attente longarts, ervaren coaches en aantal doorpakkende loopbaan begeleiders.

Oplossing op voorraad

Komt er een (mede)werker bij de dokter dan ... weeg en filter ik de  (niet altijd medische) klacht en/of het probleem, ga actief op zoek de vraag achter de vraag en verwijs - indien nodig - door.

En voor elk probleem wel een oplossing op voorraad. Mij zult u dus niet snel over de gebrekkige samenwerking tussen dé zorg en hét werk horen klagen. Integendeel. Het is een stuk beter als tien, twintig jaar geleden.

Iedereen snapt - ook uit eigen ervaring- dat iemand die werkt beter af is.

Maar toch... er valt veel te verbeteren.

Zeven praktische tips

Komt er een 'medewerker' bij U op het spreekuur dan ...... zomaar wat praktische tips:

Tip 1: Vraag (gewoon eens) naar het werk. Dat kan met behulp van de volgende vier vragen - heel simpel:

1.      Wat voor werk doet U ?

2.      hangen de (huidige) medische klachten met het werk samen ?

3.      heeft de (huidige) behandeling effect op het uitoefenen van Uw functie

4.      hebt U een beetje plezier in het werk ?

De meeste patiënten werken vier, acht soms twaalf uur per dag. Dus wát iemand doet - voor de klas staat, verpleegkundig of schoonmaakwerk verricht, bouwvakker, chauffeur , of winkelbediende is, binnen of buiten werkt, het licht of juist zwaar werk is, druk of rustig - dat maakt allemaal behoorlijk veel uit. Zowel op het beloop van de klachten, als op het effect van de behandeling, maar óók op een soepele werkhervatting. O ja, en wat te denken van de mogelijke wisselwerking van gebruikte medicatie en het werk. Ach: in twee minuten tijd weet U zoveel meer.

Tip 2: Praat erover op het werk. Stel er zijn er klachten van/met/op/door het werk. Adviseer de patiënt dan om daarover op het werk te gaan praten. Het werk is namelijk de levenslijn waar alles over loopt. Bijna iedereen heeft een baas, een leidinggevende, een manager en/of voorman. En die zijn er juist speciaal voor dit soort zaken. Dat is hun taak/baan namelijk. Het is verder goed te weten dat elk wat groter bedrijf een preventie medewerker heeft die juist bij wat ingewikkelder problematiek naar oplossingen zoekt. Komen die er niet uit dan is er nog altijd de bedrijfsarts als last resort.

Tip 3: Geef een visite kaartje mee met telefoonnummer én vooral email adres - dat vergemakkelijkt de communicatie namelijk enorm. Persoonlijk geeft ik altijd vier kaartjes aan mijn patiënten mee: één voor betrokkene zelf, één voor de leidinggevende, één voor de huisarts en één voor fysio/maatschappelijk werker/psycholoog.

Tip 4: Hou eigen werk dossier bij - adviseer de patiënten hun eigen werk en gezondheid dossier aan te leggen en hun eigen reïntegratie plan bij te houden. Dat geeft structuur en houvast.

Tip 5: De schijf van vijf voor duurzame inzetbaarheid. Gezondheid is niet de enigste factor om lekker lang te kunnen werken. Want naast gezondheid spelen organisatie, ontwikkeling, betrokkenheid en loopbaanontwikkeling mee om plezier in het werk te houden. Check de schijf van vijf van duurzame inzetbaarheid eens.

 

Tip 6: Kijk eens op www.beroepsziekten.nl. Geen idee wat een functie/vak inhoudt en of je daar klachten van kunt krijgen ? Check dan eens de site van Nederlands Centrum Voor Beroepsziekten (NCVB) met een beroepen index én de risico's per beroep en per branche

Tip 7: Zin in werk - Veel mensen hebben echt zin in werk. Geïnteresseerd naar hun drijfveren ? Volg dan de wekelijkse serie Zin in werk in de zaterdag bijlage Letter en Geest van het dagblad Trouw. Of lees het boek Zin in Werk of het erg aardige interview Zin moet je maken van de huidige Denker des Vaderland René Gude.     

Dus met wat extra inzicht, meer grip en daardoor wellicht een beter resultaat. Best simpel eigenlijk, toch ?

 

 

 

link:

1. schijf van vijf

http://denieuwebedrijfsarts.blogspot.nl/2013/03/duurzame-inzetbaarheid-de-schijf-van.html

 

 

2. NCVB

http://www.beroepsziekten.nl/

 

3. Zin in werk

http://www.zininwerk.info/index.php/het-boek-in-beeld

 

4. interview René Gude - zin moet je maken

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3546922/2013/11/18/Zin-moet-je-maken.dhtml

Geen opmerkingen:

Een reactie posten